Photobucket

Sunday, March 2, 2008

Menukar background dengan image.

Bagaimana caranya nak ganti background dalam blogspot kita.? Walaupun aku tak tahu sangat dengan script ni, alhamdulillah jadi juga background aku tukar, jumpa tutorialnya dalam blog kang Rohman, bagi aku dia seorang pakar ngeblog, ntahlah...kalau cari tutorial ejas blog nih asyik jumpa yang Indonesia punya jer, malaysian people takder ke yang rajin buat tutorial untuk anak bangsa melayu yang tak reti inggeris nih...hukhukhuk.OOO agaknyer semua cari yang BI kot, takper2...try min error.


Okey..aku sebenarnya saje tulis nak mudah kan aku juga, lain kali tak payahlah pening2 ammu google carikan untuk aku, mcm diary peribadilah ni.

Okey...insyallah aku habaq step by step.

Untuk template minima baru :

1. Sign in


2. Klik menu Layout


3. Klik menu Edit HTML


4. Klik tulisan Download Template Lengkap, silahkan save dulu template anda untuk backup data


5. Klik kotak kecil di samping tulisan Expand Template Widget


6. Tunggu beberapa saat sampai proses selesai


7. Tambahkan kode berikut pada style sheet css anda (yang warna merah adalah kode yang harus di tambahkan) :



body {
background:$bgcolor url('http://amen24.googlepages.com/pattern_096.gif');
margin:0;
color:$textcolor;
font:x-small Georgia Serif;
font-size/* */:/**/small;
font-size: /**/small;
text-align: center;
}


8. Klik tombol Pratinjau untuk melihat perubahan


9. Bila sudah OK, klik tombol SIMPAN TEMPLATE


10. Selesai.


2 comments:

Kumpulan Berita Unik said...

Trik yang sanat baus.. saya coba dulu..

Kumpulan Berita Unik said...

Trik yang sangat bagus.. saya coba dulu..

Design by Dzelque Blogger Templates 2008

Design by Dzelque Blogger Templates 2008